Originea semaforului

Cu mult inainte de inventarea motorului cu ardere interna, caii si oamenii aveau deja probleme cu aglomerarea in intersectii, strigand unii la altii (atat cei ce manau caii cat si cei ce struneau caii-putere) pentru a obtine prioritatea, astfel ca in 1868, un inginer britanic de cale ferata a conceput primul semnal de trafic pentru a ajuta pe toata lumea sa se descurce. Inventia insa avea numai doua setari: „stop” si „prudentă”, indicate de o bara tinuta orizontal sau coborata la un unghi de 45 de grade. Noaptea, luminile rosii si verzi erau folosite pentru a face bara vizibila, insemnand ca, in acest caz, „verde” insemna „a încetini”. O instructiune emisa de Comisariatul de Politie din Londra in 1868 a explicat functionarea sistemului, precum si a modului in care pietonii urmau sa il respecte si pentru prima data, orasele au avut o modalitate de a tine pietonii de a alerga constant unii spre ceilalti de pe o parte pe cealalta a drumului.

Conceptul unei cutii cu bare iesind in fiecare parte ca niste brate a fost modelat precum sistemul naval de semafoare, un mod de comunicare intre nave, caz in care un marinar tinea anumite drapele la anumite unghiuri pentru a comunica anumite mesaje. La fel de complicate pe strada, cum au fost si pe mare, au cazut curand in dizgratie, fiind inlocuite cu un upgrade electric.

Primul semafor a fost probabil cel instalat in Salt Lake City de catre ofiterul de politie Lester Wire in anul 1912. Prezentand un acoperis inclinat care sa indeparteze ploaia si zapada, cutiile cu semnale electrificate contineau luminile vopsite care straluceau prin deschideri circulare si erau alimentate de aceleasi fire care propulsau troleele electrice.

La fel ca semnalele anterioare, si acestea aveau numai doua setari, in acest caz „stop” si „go”, si erau operate manual de catre un ofiter de politie. Un sistem similar a fost instalat (si brevetat) in Cleveland in 1914, insa cu o imbunatatire semnificativa de siguranta. Spre deosebire de cele vestice, luminile din Cleveland erau toate conectate in aceeasi statie de control, astfel incat era imposibil sa arate accidental aceeasi comanda pentru ambele directii (o dezvoltare importanta, fara indoiala).

Uimitor, primul semafor cu trei lumini nu a aparut pana in anii 1920. Bazat pe semnele de cale ferata folosite din 1899, semaforul cu trei lumini a aparut pentru prima data în Detroit si New York City intre 1920 si 1922. Aceste orase au fost, de asemenea, in fruntea unui efort de rationalizare a controlului traficului (si astfel au imbunatatit fluxul traficului in general), prin cablarea mai multor intersectii diferite intr-un turn de control unic.

Comentati?