Pentru cei ce mai cred in puterea gesturilor marunte cu impact nemasurabil … Toata simpatia mea pentru cei care inteleg ce se spune in acest articol si toata stima pentru cei care si iau atitudine, oricat de mica.
In fiecare an, în România se nasc 1.000-1.500 de copii cu malformatii cardiace; dintre acestia, doar câteva sute pot fi operati, restul fiind condamnati la moarte. Aceasta realitate si o serie de evenimente tragice au facut-o pe Liana Stanciu sa ia atitudine – asa începea campania „Inima Copiilor”!
Cum a început aceasta campanie?
Liana Stanciu: Intr-o zi, am primit un telefon de la o buna prietena. O colega de-a ei era însarcinata si, la o ecografie fetala, bebelusului i se pusese diagnosticul de malformatie cardiaca. M-a rugat s-o ajut cumva … Singura solutie pe care o stiam atunci era Germania. Copilul s-a nascut miercuri, vineri parintii strânsesera banii necesari operatiei, luni bebelusul era programat la operatie, dar duminica seara copilul a murit, n-a mai rezistat. Am suferit îngrozitor. Atunci, mi-am spus ca trebuie sa fac ceva, trebuie sa existe si la noi în tara posibilitatea sa fie salvati acesti micuti!
V-a impresionat durerea acelei mame …
O, Doamne, n-am cunoscut-o si nici nu vreau sa-mi închipui prin ce a trecut, ce a fost si ce este în sufletul ei. Cred ca nu este durere mai mare pe lumea asta decât sa-ti fie copilul bolnav, nici nu pot sa ma gândesc la altceva mai rau! Eu m-am schimbat foarte mult de când s-a nascut Teodora si de când am trecut prin ce am trecut cu ea. Când Teodora a fost bolnava, m-au ajutat o groaza de oameni pe care nici nu-i cunosc. Atunci când primesti, e normal sa si dai înapoi… este un principiu moral.
Sunt atâtea lucruri de facut într-o campanie de genul acesta. Cum ati reusit?
N-am fost singura. Am luat legatura cu cei de la Spitalul „Marie Curie” si cu Alexandru Popa, de la Asociatia „Inima Copiilor”, el avea experienta unei campanii. Cu un an în urma, el a fost cel care a ajutat la strângerea fondurilor pentru spitalul din Cluj. Ne-am unit fortele si, pe 1 aprilie, am început „Campania 858″, prin care se puteau dona bani prin SMS. Spre marea mea bucurie, multi români au înteles ca ajutorul lor conteaza si au donat.
Autoritatile s-au implicat?
Dupa demararea campaniei noastre, crearea acestei sectii a devenit prioritatea nr. 2. Ba, mai mult, pe lânga sprijinul logistic, ministerul a deblocat bani, într-un an de criza… Cei de la Spitalul „Marie Curie” aveau un spatiu nefolosit unde se putea amenaja noua sectie si s-a decis ca acest spital sa beneficieze de banii strânsi din campanie.
De câti bani este nevoie?
Hmmm (zâmbeste trist), doar pentru început, pentru demararea lucrarilor, este nevoie de 500.000 de euro. Din fericire, am strâns ceva mai mult din SMS-uri, donatii, teledonuri si licitatii, dar este nevoie de înca foarte multi bani pentru aparatura si toate cele necesare.
Cât a costat campania?
Pretul a fost platit doar cu sudoare. Totul a fost facut din suflet, pe prietenie. Campania audio, video, totul a fost facut benevol. Cu spoturile, am mers la CNA si ei ne-au declarat campania de interes national, prin care spoturile urmau sa fie difuzate gratuit. Multi nici nu mi-au cerut decizia de la CNA si au difuzat spoturile cât au putut ei de mult.
Spuneati ca media e o forta. A fost si acum?
Media este într-adevar o forta. Daca, în mod obisnuit, se strângeau din SMS-uri 2.000-3.000 de euro, când participam la emisiuni, sumele se dublau, se triplau… cresteau exponential! Imi aduc aminte ca, atunci când am fost la Catalin Maruta în emisiune, în doar 7 minute, s-au strâns 50.000 de euro. Incredibil.
Care au fost gesturile care v-au impresionat?
Imi spunea o mamica ca într-o zi a trimis 5 SMS-uri fiindca micutul ei o întreba întruna: „Dar tu azi ai trimis mesaj pentru spitalul meu?” A fost impresionant ca si un copil a înteles ca avem nevoie de un spital pentru ei! Unul specializat, în care sa se puna un diagnostic corect, unde sa poate fi operati de specialisti si la standarde din strainatate. Am ramas fara cuvinte când am aflat ca au mers la banca batrâni si au donat câte cinci lei din pensia lor…
Ce mesaj vreti sa transmiteti?
In primul rând, as vrea sa le multumesc tuturor care au pus umarul, cum au putut si cu cât au putut, pentru aceasta campanie. Cineva spunea ca, oricât de sarac ai fi, tot exista cineva care are mai putin decât tine… Donatii se pot face în continuare, în conturile deschise de Asociatia „Inima Copiilor”.
Malformatiile cardiace: Conf. dr. Doru Dumbrava, Spitalul „Marie Curie”:
Congenital înseamna „din nastere”, iar un defect cardiovascular congenital apare atunci când inima sau vasele mari din apropierea acesteia nu se dezvolta normal. De vina pot fi factorii genetici sau de mediu, adica modul de alimentatie, medicatia, stresul mamei în timpul sarcinii. Inima este primul organ care se formeaza, la sfârsitul primelor 50 de zile de viata intrauterina. Malformatiile pot fi depistate printr-o ecografie neonatala la finele lunii a doua de sarcina. Un copil cu malformatii cardiace trebuie operat în primul an de viata, altfel dezvolta complicatii grave, ce implica riscuri mari! Uneori, exista cazuri când interventia trebuie facuta extrem de rapid, în primele zile dupa nastere. De aceea, avem nevoie de înca o sectie specializata în cardiochirurgie pediatrica chiar la noi în tara, cea de la Târgu Mures neputând face fata tuturor cazurilor. Fiecare banut conteaza.
Poti dona în conturile Asociatiei Inima Copiilor:
RON:RO96BUCU046333852511RO01
EUR:RO53BUCU046333852511EU01
Alpha Bank – Sucursala Dorobanti; SWIFT Code: BUCUROBU
Cumpara în perioada 1 septembrie – 30 noiembrie 2009 marci Procter&Gamble: Ariel, Bonux, Lenor, Pampers, Wash&Go, Head&Shoulders, Gillette si Always si o parte din bani vor fi donati pentru utilarea salii de operatii din Spitalul „Marie Curie”!