Iceberg in lesa

icebergIceberg in lesa nu e doar o idee de titlu. In fiecare an circa 20.000 si 40.000 de iceberguri iau nastere din ghetarii Groenlandei si sunt purtati de curenti pana in Atlanticul de Nord unde ameninta vapoare si instalatiile petroliere din zona Coastei Newfoundland. Un iceberg de milioane de tone nu doar se ciocneste de ce intalneste in cale ci taie cojile de otel ale vapoarelor si provoaca daune ireparabile platformelor petroliere. In timp ce o nava isi poate modifica cursul pentru a evita coliziunea, o platforma petroliera nu poate decat sa stea si sa „priveasca terorizata” cum zeci de milioane de tone de gheata plutitoare se apropie.

Pentru a putea sa-si amplaseze platformele petroliere in siguranta si pentru a fi siguri ca nu vor avea surprize ulterioare proprietarii lor angajeaza contractori independenti al caror job este sa monitorizeze miscarile uriasilor de gheata din vecinatatea platformelor. Cand constata ca unul din suspecti incepe sa se deplaseze tiptil acestia se alerteaza si il pun pe inculpat in lesa. La propriu.

iceberg
Iceberg impiedicat sa intre in ciliziune cu platforma petroliera Hibernia. Photo -Randy Olson

Dupa scufundare RMS Titanic in 1912, cand acesta a lovit un iceberg de jumatate de milion de tona la 400 de mile sud de Newfoundland, un consortiu format din SUA si natiunile europene au stabilit IIP – International Ice Patrol pentru a preveni astfel de tragedii. Folosind informatii de la sateliti, tehnologie radar si avioane de recunoastere IIP furnizeaza informatii comunitatii maritime despre potentialele iceberguri cu probleme si ofera culoare sigure de calatorie. Contractorii independenti folosesc informatiile pentru a le identifica pe acelea care pot fi in deriva in zona de pericol. Cand un iceberg este gasit in deriva prea aproape de o platforma marina, drift too close to a sea platform, vasele AHTS (anchor handling tug supply) sunt folosite pentru a le tracta cat mai departe.

lesa pentru iceberg
Photo Reuters-STR New

Pentru a „lega” un iceberg, vasele folosesc un soi de franghii/cabluri de polipropilena groase de 8 inchi in diametru si lungi de 400 de metri. Cablul e atasat la o geamandura, iar vasul face o tura in jurul uriasului de gheata. Cand ciclul e complet, cablul e atasat la o coarda de remorcare. Se pastreaza o distanta intre vas si iceberg si apoi uriasul este tras usurel din zona cu probleme. Mutarea unui astfel de monstru poate dura si in procesul de agatare si de miscare se pot rostogoli cu fundul in sus si pot produce haos, iar rostogolirea poate genera valuri mari. Legarea poate dura pana la trei zile, iar vasului ii trebuie uneori si 10 ora pana sa atinga viteza de 1 nod.

Icebergurile nu sunt duse pana in zona de siguranta, ci doar remorcate la o distanta suficienta astfel incat curentul sa le preaia si sa le poarte mai departe. Uneori vasele, echipate si cu tunuri de apa puternice le folosesc pentru icebergurile ce nu pot fi remorcate.

Vasul de remorcare Maersk Placentia are un tun de apa care pulverizeaza 3.200 litri/h printr-o duza de 5 inchi la o forta ce poate impinge nava inapoi la trei noduri. Mutarea icebergurilor este un lucru obisnuit in zona arctica langa platfeomele petroliere, iar unii contractori se ocupa in mod regulat de 7-10 iceberguri anual. (Sursa: Graham Chandler)

Comentati?