O cafea pentru motoras?

In goana nebuna dupa noi combustibili – pe de o parte – si preocupati (mai ales in ultima perioada) sa faca ceva pentru a incetini (macar) poluarea, unii dintre noi vin cu solutii indraznete pentru masinutele ce ne plimba pe unde avem nevoie. Va prezint in cele ce urmeaza masina care functioneaza cu cafea. Oare are nevoie de filtre de hartie?

 

Poreclita masina-cappucino, mititica este un adaptat Volkswagen Scirocco 1988 cumparat pentru doar £400 si ales pentru asemanarea sa cu masina timpului din filmul „Back To The Future”. Masina a fost condusa de la Londra la Manchester, adica 210 mile, propulsata doar cu cafea prajita si macinata. Pentru ca „bea” cam de 25-50 de ori mai mult decat o benzinara, „inventia” este mai degraba un proiect distractiv decat unul eficient economic. Insa de dragul ideii haideti sa vedem despre ce e vorba.

Asadar, luati o galeata de cafea, fierbeti-o suficient cat sa o aduceti in punctul in care se separa in carbon si monoxid de hidrogen, directionati gazele spre motor si iata cum aveti un vehicul ce se misca. Suna destul de usor, insa desigur ca exista si o chichita pentru care nu folosim cafeaua ca si combustibil pe scara larga. In primul rand e mai scumpa decat benzina.

Acest proiect este opera unei echipe a programului de stiinta „Bang Goes The Theory” de pe BBC1 si a fost prezentata la UK Young Scientists and Engineers Fair din Manchester in scopul de a arata cum alti combustibili decat cei conventionali – precum benzina si motorina – pot propulsa o masina. Echipa a calculat ca draguta Carpuccino va parcurge trei mile/kg de cafea macinata – echivalentul a circa 56 de cafele espresso per mila. Mirosul degajat o fi fost tot de espresso?

Calatoria a fost proiectata a avea nevoie de 70 de kilograme de cafea. La un pret (de supermarket) intre 13£ si 26£/kg – in functie de brand si calitate – adica intre 910£ si 1.820£, este intre de 25 si 50 de ori mai mare fata de 36£ costul benzinei pentru calatorie.

In total, calatoria a folosit echivalentul a 11.760 de cafele espresso, iar echipa a trebuit sa ia pauze de … cafea la fiecare 30-45 de mile pentru a mai turna ceva pudra de cafea. Au trebuit deasemenea sa se opreasca la fiecare 60 de mile pentru a curata „filtrele de cafea” de funinginea si gudronul generate de proces. Asa ca, in ciuda unei viteze maxime de 60mph, opririle repetate au dus spre o cursa inceata, ce a durat in jur de 10 ore.

Din nefericire, inventatorii au trebuit sa plateasca taxa pe combustibilul lor maroniu, chiar daca cei ce o colecteaza pentru Majestatea Sa nu au hotarat inca in ce cuantum. Nick Watson, producator al „Bang Goes The Theory”, spune: „Cafeaua, la fel ca si lemnul sau carbunele, are ceva continut de carbon, asa ca de aici concluzia logica de a o folosi ca si combustibil. Cafeaua trebuie sa fie foarte uscata si macinata pentru a permite aerului sa se miste prin cafea in timp ce arde. Marca nu conteaza”. Procesul de gazeificare ar putea fi folosit pentru a propulsa o masina si cu alt combustibil neobisnuit, cum ar fi aschii de lemn, coji de nuca, resturi din constructii sau deseuri agricole.

Calatoria de 210 mile a avut probleme chiar de la startul din Londra. Modificatul Volkswagen Sirocco din 1988 a cedat de patru ori, fortandu-l pe sofer – Jem Stansfield – sa astepte pe marginea autostrazii in timp ce echipa sa ii curata motorul.

Francesca Bennett, membra a echipei ce a calatorit cu Stansfield, spunea: „Nu este cea mai de incredere forma de transport, dar stiam asta de la inceput. Este prima data cand acest lucru a fost facut si nici o clipa nu ne-am gandit la cat de de incredere este. A fost vorba doar de energie si sa le dam oamenilor posibilitatea sa se gandeasca cum s-o foloseasca.

Simpatia de care se bucura inca Sirocco a facut ca in pauza de doua ore din afara Birmingham-ului sa primeasca „ovatii” si incurajari sub forma de goarne de la toate camioanele si tirurile ce au trecut pe langa ei.

Targul la care a participat masinuta cappucino a celebrat stiinta, tehnologia, ingineria si matematica si la el s-au inscris peste 15.000 de elevi cu varste cuprinse intre 9 si 19 ani.

Comentati?